Osallistuin Pitkyn edustajana ensimmäistä kertaa Sytykkeen
isännöimään laivaseminaariin, jossa teemana oli vuorovaikutus ja
viestintätaidot kokonaisarkkitehtuurin näkökulmasta. Sytykkeen ja Kaaoksen
esityksiä oli rinnakkain, mikä tuotti vaikeuksia päättää, kumpaan
mielenkiintoiseen esitykseen osallistut.
Esityksiä oli kahden päivän aikana paljon, joten valitsin
lähempään tarkasteluun tähän neljä itsestäni mielenkiintoisinta esitystä ja
yritin koota niistä parhaimmat vinkit sovellettavaksi myös muille
projekteissaan. Pokemonia käsittelevä esitys on hieman irrallaan
(projekti)viestinnästä, mutta koska meidän perheen teinitkin kesällä siihen
hurahtivat ja pelin menestys oli niin suuri, oli mielenkiintoista kuulla mitä
pelin menestyksen taustalla oikein on.
PokemonGo, miten pitkään nostalgia vie eteenpäin?
Emilia Hjelm Open Knowledge Finlandista kertoi PokemonGO –pelin
peruja ja menestyksen taustaa. Vuonna
2010 julkaistiin suomalaisen Grey Area –studion jo lakkautettu, GPS-paikannukseen
perustuva videopeli, Shadow Cities iOS alustalle. Myös tässä pelissä
yhteisöllä oli vahva rooli. Tästä päästäänkin Ingressiin, jonka Niantic Labs
julkaisi vuonna 2012 saavuttaen 7 miljoonaa pelaajaa (vuonna 2015). Ingressissä portaalit
olivat tosimaailman paikkoja, johon tiedot kerättiin joukkoistamalla, eli
pelaajat ehdottivat portaaleja (sijainti ja kuva). Ingressin pelaajat olivatkin
aluksi ”aikuisia nörttejä”, jotka järjestivät omia tapahtumiaan. Niantic Labs
julkaisi kesällä 2016 Ingressin päälle rakennetun Pokemon Go pelin, jossa
portaalit ovat joko PokeStoppeja tai Gymejä.
Kysymykseen miksi Pokemon valloitti maailman (mihin Ingress
ja Shadow Cities eivät kyenneet) on vastauksena kenties se, että pohjatyö oli
tehty jo Ingressissä, jolloin pelimekaniikka oli kunnossa ja ennen kaikkea
Pokemon hahmot olivat valmiiksi tuttuja. Peliä voidaankin pitää nostalgisena,
jota vanhemmat ovat jo lapsena pelanneet ja siirtävät nyt lapsilleen. Peli on
koko perheen peli, toisin kuin aiemmat vastaavanlaiset (Shadow Cities ja
Ingress). Kilpailu alalla on todella kovaa. Luin juuri mobiili.fi:n
sivuilta Supercellin Clash Royalen ja Clash of Clansin ohittaneen PokemonGo:n
tuottavampina sovelluksina. En kuitenkaan epäile, etteikö PokemonGo:n suosio
jatku vielä pitkään lasten ja perheiden keskuudessa. Pelin juoni on monille
tuttu ja japanilaisten animaatioiden tapaan franchise-näkökulmalla suunniteltu
peli tulee mitä luultavammin tekemään vielä pitkään tulosta
oheistuotemyynnillään.
Viestintää johdolle ja vähän muillekin
Myllymäen Reinon CxO Professional Oy:stä esitys ”Ammattilaisen viestintä CIO:n
näkökulmasta” kolahti minuun projektiviestintää kouluttaneena sidosryhmät
ja myöhäisvaikutuksen mekanismi. Sidosryhmienhallintaa kouluttaneena jaksan yhä toistaa
toistamistani kattavan sidosryhmäanalyysin merkitystä. Ilman sitä on mahdoton
suunnitella projektiviestintää. Tämä työ maksaa siihen käytetyn ajan varmasti
takaisin tyytyväisinä sidosryhmän jäseninä.
Myllymäen mukaan mielemme torjuu tietoa, jos pidämme
lähdettä epäuskottavana. Jokainen on varmaan törmännyt tilanteeseen, kun
tietohallintojohtaja (CIO) puhuu johtoryhmän kokouksessa, ja jokainen tietää puhujan edustavan IT:tä, niin sanoma ei ehkä mene toivotulla tavalla
perille. Miten CIO sitten saa asiansa eteenpäin? Jos CIO:n puheissa on
kuitenkin järkeä, suhtautuminen voi muuttua, kun tiedosta irtoaa ajan myötä
linkki sen lähteeseen. Riittävä ja riittävän aikainen valmistelu ennen kaikkea
varmistaa asian perille menon. Vastapuolella on annettava aikaa sulatella
asiaa. Sama pätee myös projekti ohjausryhmän kokouksiin. Ei riitä, että
projektipäällikkö tulee kokoukseen paikalle esittelemään projektin tilanteen ja
esittelee ehdotuksensa. Ehei, ei se niin onnistu. Mieti huolella etukäteen,
mistä halutaan päätös ja kerro se ymmärrettävästi hyvissä ajoin etukäteen
ohjausryhmälle. Kokouksessa ei ole tarkoitus alkaa märehtiä asiaa, vaan tehdä
päätös. Tärkeät asiat on pantava liikkeelle ajoissa ja mitä tärkeämmästä
asiasta on kyse, on aikaa varattava enemmän jotta myöhäisvaikutukselle jää aikaa.
Löytäkää yhteinen kieli (ohjausryhmä, projektipäällikkö,
projektitiimin jäsenet), ei ammattislangia (IT-jargonia), perustele asiat
ymmärrettävästi ja ennen kaikkea ole liikenteessä ajoissa, vältä ”viime
tippaa”!
Seuraavassa Reinon esityksestä lainaus asian erilaisesta tulkinnasta:
Seuraavassa Reinon esityksestä lainaus asian erilaisesta tulkinnasta:
Kun IT-asiantuntijan sanoo:
”Kyllä se periaatteessa
onnistuu!”
Liiketoiminta kuulee lausahduksen
muodossa: ”Kyllä se onnistuu!”,
vaikka IT-asiantuntija
tarkoittaa, että: ”Ei se käytännössä onnistu!”
Miten valitettavan harvoin IT-projekteissa nähdään se vaiva,
että tehtäisiin liiketoimintasuunnitelma eli kannattavuusselvitys, eikä
lähdettäisi soitellen sotaan tai tässä tapauksessa projektiin.
Todellisuus vastaan kokonaisarkkitehtuuri, 3-0? 4. erä
voiton puolella?
Kaaoksen esityksistä kävin kuuntelemassa Anu Ylä-Pietilän
esityksen Trafin kokonaisarkkitehtuurin määrittelyn haasteisiin ja
hankaluuksiin. Esityksen nimi, Todellisuus vastaan KA, 3-0?, oli jo itsessään
sen verran houkutteleva. Kokonaisarkkitehtuurityö Trafissa alkoi vuonna 2010 ja nyt
edetään jo vaiheessa 4 ja ollaan voiton puolella.
Hypevaiheessa (erä 1) tuli vastaan projekteissakin eteen
tulevia sudenkuoppia: ylenmääräinen kontrolli, käytettiin jargonia ja työtä
tehtiin norsunluutornissa. Matalan profiilin vaiheessa (erä 2) ryhdyttiin
arkkitehtuurisuunnittelua tekemään projekteille jolloin saatiin jo enemmän
tuloksia ja vähemmän puhetta. Kakkoserässä ei ollut linkitystä strategiaan ja
tavoiteltuihin liiketoimintahyötyihin, tavoitteet ja mittarit puuttuivat ja kokonaisarkkitehtuuri
oli liikaa ICT:n kontolla.
ICT-painotus vaiheessa alettiin jo pääsemään voiton
puolelle, vaikkakin vaihe osui pahimpaan Agile- hypetyksen vaiheeseen.
Kokonaisarkkitehtuuri oli kuitenkin yhä liikaa ICT:n vastuulla ja irrallaan
liiketoiminnasta.
Erä 4 on nyt meneillään. Kokonaisarkkitehtuurityö on viety
lähelle johtamisjärjestelmää ja strategiatyötä. Vaiheessa on kuitenkin omat
sudenkuoppansa, sillä nykytilaan on keskitetty liikaa, tehty ylenmääräistä
hallintaa ja varmistelua ja laiminlyöty jatkuva tiedonvaihto ja yhteydenpito
liiketoiminnan kanssa, mutta jossain varmasti monessakin asiassa, on kuitenkin
onnistuttu, koska työ yhä jatkuu ja ollaan jo neljännessä erässä.
Trafin kokonaisarkkitehtuurin vaiheet
Eräs asia mikä esityksessä pisti silmään, oli erittäin
kattava sidosryhmäanalyysi. Sen merkitystä projekteissa ei useinkaan ymmärretä,
tai ei nähdä sitä laajemmassa merkityksessä.
Ydinajatus jonka Anun esityksestä sain, on se, että
arkkitehtien tulee tulla alas norsunluutorneistaan ja jalkautua projekteihin
sekä lähemmäksi liiketoimintaa. Kokonaisarkkitehtuurityötä ei pidä tehdä
ainoastaan IT-ihmisten kesken (sidosryhmien määrittämisen tärkeys) ja erityisesti
jatkuvaan viestintään tulee panostaa. Kokonaisarkkitehtuurityö ei lopulta ole
mitään rakettitiedettä, kun mukana on oikeat ihmiset. Se on jatkuvaa työtä,
jota ei pidä lähteä tekemään työkalu edellä. Muiden kokemuksia ja osaamista kannattaa
ehdottomasti hyödyntää.
Anun esityksestä jäi mieleen myös se, että he pitivät muun
muassa projektipäällikköverkostolle oman esityksen siitä, mitä
kokonaisarkkitehtuuri. Viestinnällä on suuri merkitys siinä, miten
kokonaisarkkitehtuuri ymmärretään organisaatiossa. Kokonaisarkkitehtuuri ei
suinkaan ole ICT-arkkitehtuuria, jota tehdään norsunluutornissa
liiketoiminnasta vieraantuneena. Sudenkuoppa, mihin usein
kokonaisarkkitehtuuria määriteltäessä sorrutaan ja johon itsekin olen
valitettavasti joskus sortunut, on nykytilan liian tarkka kuvaaminen sen
sijaan, että määriteltäisiin tavoitetilaa. Kokonaisarkkitehtuurin määrittäminen
ei suinkaan ole kertaluontoinen projekti, vaan jatkuvaa toimintaa, sillä asiat
muuttuvat ja muutoksiin pitää sopeutua.
Liisa kokonaisarkkitehtuurin ihmemaassa
Toinen hyvin mielenkiintoinen kokonaisarkkitehtuuriin
liittyvä esitys, johon en valitettavasti osallistunut päällekkäisyyden vuoksi,
oli Conversatumin Atrain-ryhmittymästä Satu Pajuniemen Liisa kokonaisarkkitehtuurin ihmemaassa. Osallistujat
pohtivat ryhmissä kokonaisarkkitehtuurin keskeisten termien avaamista toiminnan
edustajille. Sain Sadulta jälkeenpäin kootun materiaalin ja otan siitä muutaman
idean tähän. Prosessien määrittely on monesti haastavaa. Helpoin tapa on antaa
käyttäjän kuvata prosessi konkreettisesti jokapäiväisten tekoja kautta vaihe
vaiheelta mahdollisimman yksinkertaisesti piirtäen, kuten seuraavassa kuvassa
Liisa Laskuttaja on tehnyt.
Kuva on täysin notaatiovapaa, eikä käyttäjältä voida
vaatiakaan jonkin notaatiokielen, esimerkiksi UML:n tai BPMN:n käyttämistä
saatikka jonkun työvälineen, esimerkiksi Sparxin, jota Trafi käyttää, käyttöä.
Kokonaisarkkitehtuuri tulee nähdä viestinnän välineenä.
Kuten edellisessä kuvassa, kaavio paikantaa oman työn kokonaisuuteen.
Kokonaisarkkitehtuuri tulee olla osa liiketoimintaa, ei ainoastaan IT:n
asia! Se on tiedolla johtamista, toiminnan
kehittämistä ja muutoksen johtamista.
Sadun esityksestä suora lainaus:
“What is the use of a
book,' thought Alice, 'without pictures or conversations?'"
- Lewis Carroll, Alice in Wonderland
Työkalu, kahvi ja kälikuvat,
otteita IT-konsultin paremman kommunikoinnin käsikirjasta
Karri-Pekka Laakso Reaktorilta piti esityksessään
lupauksensa olla puhumatta teoriaa lainkaan. Sen sijaan saimme useita
erinomaisia vinkkejä projektitoimintaan. Karri-Pekka korosti esityksessään kasvokkain
tapahtuvaa yhteistä tekemistä. Suosittelen aina pitämään projektin
aloituskokouksen (kick offin) kasvokkain, jotta tiimin jäsenet tutustuvat
paremmin toisiinsa. Sekään ei kuitenkaan riitä. Sytykkeen vuorovaikutus
face-to-face vs. digitaalinen vuorovaikutus työpajassa joku kertoi, että
kasvokkain tapaamisen voima kestää kuusi kuukautta. Projektin kuluessa,
mahdollisuuksien mukaan toki, tulisikin järjestää muitakin tapaamisia ja
yhteistä tekemistä. Toki tämä vaatii projektipäälliköltä monesti aikaa ja
vaivaa, mutta uskon sen olevan sen väärti. Projektitiimin jäsenille tekemässäni
motivaatiokyselyssä korostui erityisesti projektipäällikön läsnäolo. Sama toki
pätee projektitiimiin. Mikäli projektitiimi työskentelee samoissa tiloissa, on
yhteistyö ja viestintä ymmärrettävästi huomattavasti sujuvampaa.
Toinen seikka, mitä Karri-Pekka korosti, oli asiakkaan
kohtaaminen kasvokkain ja nimenomaan loppukäyttäjän, ei hänen edustajan ja
siellä missä käyttäjät ovat, jotta saadaan ymmärrys mitä käyttäjät tekevät ja
millaisessa ympäristössä (kenttätutkimusta). Projektipäälliköllä ja
projektitiimin jäsenillä tulee olla ymmärrys siitä, mitä asiakas todella
haluaa, ja mikä on asiakkaan todellinen tarve.
Vuorovaikutus face-to-face vs. digitaalinen vuorovaikutus
Vuorovaikutus face-to-face vs. digitaalinen vuorovaikutus
työpajassa käytiin runsaasti keskustelua viestinnässä käytettävistä
työkaluista. Projektitiimit ovat usein virtuaalitiimejä, jolloin kasvokkain
tapaamiset jäävät pakon sanelemana vähäisiksi. Erityisesti
monitoimittajaprojekteissa, ja projektin sidosryhmien määrän kasvaessa, on
yhteisen työkalun valinta haastavaa.
Työpajassa lista käytetyistä työkaluista kasvoi nopeasti.
Projektiviestintään käytetään hyvin monenlaisia työkaluja, kuten esimerkiksi:
Trello, Slack, Messenger, Facebook, Wiki, Whats Up, Foko, Yammer, Agendium,
Lync, Skype ja sähköposti. Samaa mieltä oltiin kasvokkain viestinnän
tärkeydestä, vaikkakin sähköposti projektiviestinnän välineenä pitää yhä paikkansa.
Illan viestintäaiheiseen paneelikeskusteluun koottiin
osallistujat eri rooleista alla olevan kuvan mukaisesti. Moni varmaan
tunnistanee itsensä kuvan jostain roolista?
Yhteenvetona kahden päivän tiivistä seminaariohjelmasta
voi kiteyttää tärkeimmäksi sidosryhmien tunnistamisen ja
jatkuvan viestinnän, erityisesti kasvokkain tapahtuvan, sekä muiden kokemusten
ja osaamisen hyödyntämisen oli kyse sitten kokonaisarkkitehtuurista tai
projektin vetämisestä.
Kaiken kaikkiaan laivaseminaari
oli hyvin antoisa, jopa niin antoisa, että Sytyke sai meidän perheestä kaksi uutta jäsentä. Haasteellisinta oli valita ohjelmasta Sytykkeen
viestinnän ja Kaaoksen kokonaisarkkitehtuurin key notesien välillä. Key Notesit kun oli aikataulutettu rinnakkain. Kenties ohjelmaa voisi venyttää hieman myöhempään iltaan vaihtoehtona iltaseminaarille (?).
Verkostoitumisessa suomalaisilla on yhä petrattavaa, joten tähän tulisi kenties
jatkossa kiinnittää enemmän huomioita. Kiitokset Matiakselle, joka hoiti
esimerkillisesti Sytyke-työpajan alkuesittelykierroksen kera! Keskustelu sujui luontevasti ja vapautuneesti sen jälkeen!
Suosittelen
lämpimästi osallistumaan ensi vuoden seminaariin, joka tehdään sillä kertaa
Pietarin suuntaan.
Seminaariterveisin,
PäiviPitkyn hallituksen jäsen
PM Club Tampereen vetäjä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti