tiistai 9. marraskuuta 2021

Ensimmäinen projektini, vuosi 1995 Nokia Telecommunications

Sanotaan, ettei projektipäälliköksi synnytä, vaan toimeen ajaudutaan. Ehkä näin on, tai sitten ei. Siivoilin laatikoita, ja mitä löytyikään! Kesä 1995, ensimmäisen projektini projektipäiväkirja printattuna. Tämän jälkeen en olekaan projektipäiväkirjaa pitänyt – vaikka syytä olisi. Voi sitä nostalgiaa, kun lueskelin 11 sivuista viikkotasolla antaumuksella ja rehellisesti kirjoitettua päiväkirjaa.

Seuraavassa otteita NCS/MSG:n koulutuksen palautejärjestelmän kehittäminen -projektista. Pahoittelen lyhenteiden käyttöä, niiltä oli vaikea välttyä (hyvin yleistä ”Nokia kieltä”). Kokosin otteita päiväkirjasta sensuroimatta mutta tiivistäen. Henkilöiden nimiä olen joko poistanut, muuttanut tai käyttänyt luvan kanssa. Huomattavaa, että tämä oli ensimmäinen projektini ja kyseessä oli kesätyö. Hyvät naurut sain tätä lukiessani (huomatkaa mm. ”varovainen” aloitus ja kouluttajien pyydystäminen), niin paatoksella vedin ekan projektini. Aikaa tästä on 26 vuotta 😊

Kesäkuu 1995 vko 22

Työni alkoi 1.6.95 torstaina. Päivä kului valtavaa perehdyttämismappi pinoa lukiessa. Perjantaina ”yritin” jo aloitella työtehtävääni tutustumalla esimieheni jättämään materiaaliin ja valtavaan palautelomakemappiin. Varovaisesti aloitin tekemään nykytilan kuvausta, jotta koulutusosaston toiminta kokonaisuudessaan selkenisi pikkuhiljaa. Aamupäivällä oli klo 10.00 HVT36:ssa VAX1 luento, joten pääsin heti verestämään vanhoja (vuodelta 1991) Vaxin taitojani.

Vko 23

Viikko alkoi aurinkoisessa merkeissä Techran (koulutusosaston henkilöstöä) ryhmän viettäessä päivän Kangasalla koulutusasioiden merkeissä tarjoten hyvän tilaisuuden tutustua Nokian koulutusosaston henkilöstöön.

Keskiviikkona sain tehtäväksi tehdä jälkikäteen suoritettavan arviointikyselyn Ohlo-koulutuksesta, joka oli 3 päivän koulutus suunnittelijoille. Saamieni pohjatietojen perusteella suunnittelin palautelomaketta. Torstai kuluikin lomakkeen parissa ja ohlo-kouluttajia pyydystettäessä, sillä lomake oli saatava pian valmiiksi ja lähetettyä vastaajille.  Aloittelin myös benchmarkkausta eri tahojen kanssa asentamalla Odin-yhtiön tekemän palautteen analysointiin tarkoitetun ohjelman koneelleni tutustumista varten.

Perjantaina pohdimme palaverissa Riitan ja Annukan kanssa eri mahdollisuuksia pyytää palautetta, järjestelmän tavoitteita, lomakesuunnittelua ja jälkikäteen suoritettavaa arviointia. Kävimme läpi myös nykytilaa, jonka olin jo ehtinyt kartoittamaan. Lopuksi sovimme jatkotoimenpiteistä ja määrittelimme tarkemmin tehtäviäni ja tavoitetta.

Vko 24

Soitin Jyväskylään Odin-yhtiöön. Ohjelmasta oli tulossa Windows-versio, jolloin käyttis on huomattavasti parempi verrattuna dos-versioon.  Sain myös listaa tyytyväisistä käyttäjistä, joista yksi oli VHKK (Valtionhallinnon kehittämiskeskus). VHKK:lla oli käyty esittelemässä myös toista Access-tietokantaohjelmistolla tehtyä palautejärjestelmää. Ohjelmisto oli suunniteltu sairaalamaailmaan, jossa potilaat antavat suoraan tietokoneelle palautetta. VHKK:lla on tarkoitus verrata Access-sovellusta ja Odin-ohjelmaa ja katsoa kumpi soveltuu heidän tarkoitukseensa. VHKK:lla oltiin erityisesti kiinnostuneita NTC:n palautejärjestelmän kehittämisestä, sillä heillä oli vastaava suunnitteluprojekti meneillään, joten ehdottivat yhteistyötä.

Tiistaina lomake oli lopulta valmis ja laitoin sen 112 henkilölle jakeluun. Keskiviikkona kokosin jo muutamia kyselyyn tulleita vastauksia. Aloitin samalla ”uhkakirjeiden” lähettämisen, sillä kyseessä oli ensimmäinen jälkikäteen tehtävä kysely, joten vastauksista olisi todella suuri apu. Olen tehnyt ajan salliessa palautelomakkeeseen liittyvää tutkimustyötä. Soitin mm. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitokselle, Riitta H:lle, joka on perehtynyt syvällisemmin palautteen antoon. H painotti palautetta, jota ei kerätä välittömästi koulutuksen jälkeen (koulutettaville on jätettävä aikaa sisäistää opittua).

Olen käynyt läpi Nokian yksiköitä saadakseni kuvaa millaista palautetta missäkin kerätään. Sain koekäyttöön SWP:ssä Accessilla luodun palautelomakkeen. Aloitin tekemään projektin aikataulua Excelillä (voi onnetonta!). Kyllähän se onnistui, mutta ei ole hääppöinen. Sitten kuulin, että olisi kyllä ollut projektien seurantaan ja aikataulujen tekemiseen oma ohjelma, MS-Project. Mika tuli asentamaan minulla Wordin suomenkielisen oikoluvun ja Accessin yms. mukavaa ja työtä helpottavaa. Huom. Olikohan tämä samainen Mika, josta sittemmin tuli aviomieheni 😊 Tuolloin Hatanpäällä IM:ssä oli pari Mika nimistä.

Perjantai kului jälkikyselyn analysointiin, vastauksia oli tullut jo kivasti, kaikkineen 90! Kysely oli 2-sivuinen ja sisälsi vain sanallisia kysymyksiä, joten analysointi oli sen veroista. Ylitöiksi on mennyt (3,5 h).

Vko 25

Maanantaina lähdimme porukalla UPS:iin Tervetuloa NTC:lle tilaisuuteen. Sieltä kiidin vauhdilla Riitan kanssa Munkkiniemeen VHKK:lle palaveriin. Torstaina esittelin OHLO-kouluttajien palaverissa Hotelli Ilveksessä kyselyn tuloksia ja kävimme ne kohta kohdalta läpi korjausehdotuksineen. Edistystä!

Vko 26

Olen jatkanut yhteydenpitoa muihin yksiköihin (CS, MSG, SWP jne.). Perjantaina laitoin kouluttajille kyselyn arvosteluasteikosta. Enemmistö oli 1–5 asteikon kannalla. Joukossa oli poikkeuksiakin; 1–6 (seuraava valinta) ja naamataulut tuntuivat myös varteenotettavilta vaihtoehdoilta. Itse olen painottunut 1–6 asteikon kannalle, sillä en haluaisin ”en tiedä -vaihtoehtoa” mukaan.

Vko 27

Aloitin palautelomakkeiden suunnittelua. Olen saanut kartoitettua kouluttajilta mitä he haluavat palautteelta. Perjantaina olin Mäkkylässä SWP:n vieraana. Sari ja Jari esittelivät Access-sovellusta, jota olivat melkoisesti parannelleet. Samalla piipahdin UPS:ssa, jossa esiteltiin Lotus Notesille tehtyjä koulutussivuja.

Vko 28

Hiljainen viikko ja paljon yksinäistä puurtamista. Tiedän, että Valmetilla on Rautpohjassa jonkinlainen palautejärjestelmä koulutusta varten tehty Lotus Notesilla. Kunhan vain saisi jonkun henkilön kiinni, joka tietäisi asiasta.

Vko 29

Kesäloma-aika, todella hiljaista. Pitää keksiä tekemistä. Aloin suunnitella tietoiskuihin omaa palautelomaketta, sillä huomasin, että ne eroavat ratkaisevasti muista kursseista mm. pituudeltaan (1–2 h). Laitoin kyselyä tietoiskuja pitäville mitä he toivovat palautteelta. Luennoitsijoita on laskujeni mukaan 16. Olen kirjoitellut koko ajan lähdemateriaalista yhteenvetoa. Materiaalia on kertynyt valtava määrä, joten on helpompi saada arvioinnista ja kaikesta siihen liittyvästä kokonaiskuva selvemmin, kun on tehtynä jonkinlainen yhteenveto. Samalla on helpompi perustella tekemiäni palautelomakkeita, sillä jokaiseen kysymykseen löytyy selvät perustelut.

Vko 30

Tiistaina testasin tietoiskun palautelomaketta. Osallistujia paikalla yhdeksän (+ minä). Analysoin välittömästi lomakkeet Excelillä. Mitään yllättävää ei tullut; osallistujat eivät jaksa/viitsi/halua oikein täyttää lomakkeita, kun kyseessä on ”vain” tunnin mittainen tietoisku.

Vko 31

Palaveri Valimossa. Lomakkeet alkavat jo olla melko loppusuoralla, enää tuntuu olevan vain pientä hienosäätöä. Olen oppinut, että koskaan en saa valmiiksi lomaketta, joka tyydyttäisi kaikkia! Topin kanssa selvitettiin onnistuneeko palauteen siirtäminen WWW-sivulle siten, että koulutettavat täyttävät arvioinnin omalta paikaltaan ja tulokset menevät suoraan jonnekin tietokantaan, josta ne on helppo analysoida. VHKK:n yhteistyö palaveri Munkkiniemessä.

Vko 32

Maanantaina käänsin englanniksi tietoiskun palautelomakkeen ja kurssiarviointilomakkeen. Mary tarkisti vielä käännökset. Tiistaina aloitin kirjoitella loppuraporttia.

Perjantaina oli BSSOM-kurssi oululaisille. Mukaan osui yksi englanninkielinen, joten tuli testattua enkunkielinen versio. Lomake tuntuu toimivalta, sillä sanallisia kysymyksiä ei ole montaa. Kurssilaiset olivat vastanneet ihan kivasti, jopa niin kivasti, että keskeytin homman vasta noin 20.00 illalla. Vastauksia oli tullut 11, ja osallistujia oli 12. Valmetilta löytyi vihdoin kontakti. Palautelomake oli vasta kehittelyvaiheessa, toteutus Lotus Notesilla.

Vko 33

Tuukka auttoi alkuun Excelillä tehtävän palautelomakkeen analysointiin tarkoitetun pohjalomakkeen painikenappien tekemisessä. Kävin läpi BSS trainingin palautelomakkeet. Aikaa on mennyt Excel pohjaa tehdessä ja analysoidessa palautteita.

Vko 34

Loppuraportin kirjoittamista. Samoin työni oheistuotoksena tekemä tiivistelmä käyttämästäni oheismateriaalista oli saatava kuntoon. Kävin välillä Wolfissa jumpassa ja tulin takaisin tekemään loppuraportista uuden, korjaillun version ja jätin muiden pöydälle (2 h 34 min). Tiistaina oli loppupalaveri. Jakamani materiaali oli luettu ja kävimme läpi hieman jatkosuunnitelmia ja kertailtiin, miten projekti oli onnistunut. Kaikki, kesälomista huolimatta, oli ilmeisesti onnistunut yli odotusten. Lomakkeet tulee yleiseen käyttöön tarvikevarastoihin.

Seniorin kommentit muistelmiin ”Niin hightekkiä oltiin, että oksat pois😊 Tuo palautelomake oli itseasiassa hyvinkin pitkään käytössä ja niitä kopioitiin aina tarvikevarastoon saataville.

Kiitokset kaikille ”projektiin” osallistuneille, seniorilleni Annukka Vaaralle, Riitta Vänskälle, Kirstille, Markulle, Topille, Marylle, Tuukalle, Niinalle, Jarille ja kaikille muille mukaan lukien VHKK:n ja Valmetin edustajat!