keskiviikko 27. maaliskuuta 2019

Projektin opittujen asioiden (Lessons Learned) koonti, hukkaan heitettyä aikaa?


Mulla päättyi vähän aikaa sitten melko vaativa, kuuden kuukauden mittainen projekti. Projektin ajan kokosin vanhasta tottumuksesta listaa opituista asioista, ja projektin päätyttyä kävin läpi aiempien vuosien mittaan eri projekteissa kokoamiani opittuja asioita. Tämä toki olisi kannattanut tehdä jo tämän edellisen haastavan projektin alkuvaiheessa, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Käydessäni läpi vanhoja dokuja jäin miettimään, kuka vastaa opittujen asioiden kokoamisesta? Miksi näitä kerätään? Miten? Millä työkalulla? Kenelle? Mitä hyötyä näiden keräämisestä on? Projektipäällikköhän tyypillisesti vastaa siitä, että näitä asioita kootaan mielellään koko projektin ajan, ei vain projektin päätyttyä. Jokaisen projektitiimin jäsenen velvollisuus on myös kirjata löydöksiään. Omissa projekteissani olen huomannut, etteivät projektitiimin jäsenet aina uskalla tuoda kokemuksiaan esiin. Joskus taas on ollut hyvinkin innokkaita tiimin jäseniä ja opittujen asioiden koosteesta on tullut pitkä. Koska toimin ulkopuolisena projektipäällikkönä, pääsen harvoin näkemään, miten koottuja oppeja hyödynnetään. Vain muutamassa tapauksessa olen toimittanut projektin päätyttyä kokoamani opitut asiat organisaation johdolle, sillä olen tiennyt, että asioihin reagoidaan ja niitä hyödynnetään jatkossa. Muutoin hyöty on jäänyt ainoastaan itselleni, uusissa projekteissa hyödynnettäväksi.

Miltei poikkeuksetta aiemmin kokoamani opitut asiat sisälsivät ainoastaan asian ja ehdotuksen, mitä sille voisi tehdä. Esimerkiksi:
1.      Eri sidosryhmien tehtävien tarkempi suunnittelu/aikatauluttaminen
Verkkopuolen henkilöt tulee ottaa jatkossa aiemmin mukaan - tai ainakin tiedottaa missä mennään, jotta he osaavat varautua ja arvioida milloin heidän panostaan tarvitaan.
2.      Projektin Kickoff pidettiin Hesassa kasvokkain. Todella hyvä ratkaisu, sillä osapuolista osa ei ollut tavannut aiemmin. Mukaan olisi kuitenkin voinut kutsua koko projektitiimin, muutama jäi puuttumaan.


Juuri päättyneen projektin puolivälissä tajusin, että ei riittänytkään se, että kirjattiin opittu asia ja mitä sille voitaisiin jatkossa tehdä. Niinpä lisäsin dokuun keskelle sarakkeen ”vaikutus” (opittu asia – vaikutus – miten kehittää). Alla yksi esimerkki projektin opituista asioista.


Nokiassa työskennellessäni projektien retrospectiveissä mulla oli tapana koota opitut asiat postit lapuilla seinälle alla olevan kuvan mukaisen rungon mukaisesti.


Tiimin jäsenet miettivät ensin (jolleivat olleet jo valmistautuneet sprintin aikana) itsekseen rauhassa sprintin aikana opittuja asioita, jonka jälkeen asiat laitettiin seinälle ja keskusteltiin avoimesti havainnoista. Erityisen hyvää retrospectivessä oli se, että asioihin reagoitiin nopeasti. Asioille nimettiin vastuuhenkilö ja sovittiin deadline, jolloin asiat etenivät nopeasti ja kehitystä tapahtui jo projektin aikana.

Useimmiten opittuja asioita kerätään vasta projektin jälkeen erillisessä tilaisuudessa, jolloin opitut asiat ovat hyödynnettävissä tulevissa projekteissa. Vaikka opittuja asioita kerättäisiinkin jo projektin ajan, niin toimenpiteitä ei välttämättä kohdisteta jo projektin aikana (usein kiireeseen vedoten). Hyvä kysymys on, kenelle jatkotoimenpiteet jäävät? Jonkun tulisi varmistaa, että palaute on kaikkien saatavilla ja tulokset jaetaan myös muille projekteille. Tätä tarkoitin kysymyksellä, onko tämä kaikki hukkaan heitettyä aikaa?

Mikäli yrityksessä on PMO, vastuu luonnollisesti kaatuu PMO:lle. Mikäli PMO:ta ei ole, on tilanne haastavampi ja jää projektipäällikön tai projektipäälliköiden vastuulle. Opitut asiat voidaan esimerkiksi jakaa muille esimerkiksi tähän tarkoitukseen luodun hakemiston tai tietokannan avulla, josta muut voivat käydä läpi muiden projektien koosteita. Käydessäni läpi omia vanhoja koosteita, huomasin että muutamat asiat toistuivat useissa projekteissa koska kyseessä oli eri organisaatioiden projekteja. Aina ei kaikkia aiemmin opittuja asioita tule huomioitua organisaation vaihtuessa eikä välttämättä voidakaan soveltaa. Joitain opittuja asioita voin kuitenkin hyödyntää uusissa projekteissa eri organisaatioissa, esimerkiksi em. sidosryhmäanalyysin tekoa ja kickoffin pitämistä kasvokkain.
Saavutettavat hyödyt vs. asioiden kokoamiseen käytetty aika?

Samojen asioiden uudelleen tekemisestä aiheutuu todennäköisemmin organisaatiolle enemmän tai vähemmin kustannuksia, mikäli aikaisemmista projekteista ei ole opittu, vaan samat asiat ja virheet tehdään aina uudelleen. Käymällä läpi aiempien projektien opittuja asioita mahdollisesti vältettäisiin aiemmat epäonnistumiset. Organisaatiossa voidaan hyödyntää opittujen asioiden tietokantaa esimerkiksi projektin aikatauluun, kustannuksiin ja sisältöön liittyvien asioiden keräämisessä, jolloin uusissa projekteissa voidaan välttää projektin sisällön (laajuuden) ja aikataulun muutoksia, sekä resurssien käyttöön liittyviä ongelmia. Lisäksi arvioita työmääristä ja aikatauluista voidaan tehdä entistä tarkemmin hyödyntämällä opittuja asioita aiemmin onnistuneista projekteista tai epäonnistumisista.

Mitä opin edellisestä projektista?

Opittujen asioiden kokoaminen projektitiimin kesken on tarpeellista kiireestä huolimatta projektin alkuvaiheesta lähtien. Aloitin opittujen asioiden kokoamisen itsekseni. Sittemmin mukaan tuli projektin kaksi muuta projektipäällikköä. Asioita käytiin läpi ainoastaan projektipäälliköiden kanssa. Projektin tiukkaan aikatauluun vedoten asioita ei käyty läpi projektipalavereissa. Ei siis näin. Oppeja kerätään koko tiimin voimin, kiire ei saa olla esteenä. Projektin lopussa kävimme kuitenkin kootut opit läpi projektin ohjausryhmän kesken, pariinkin kertaan. Hyöty? Ei sitten mitään, ei tälle projektille, sillä projekti oli jo ohi. Lopuksi sentään kävin PMO:n kanssa nämä läpi, ja pitkä kooste jäi PMO:n hyödynnettäväksi, joten toisaalta täysin turhaa työtä ei varmaankaan tehty.


Olisi mielenkiitoista kuulla, miten muut projektipäälliköt kokoavat opittuja asioita, missä muodossa ja miten, sekä miten näitä hyödynnetään projektin jälkeen. Onko näiden keräämiseen olemassa jotain helppoa työkalua? Miten hyödyntää koottuja asioita ketterästi myös jatkossa?