Sanotaan, ettei projektipäälliköksi synnytä, vaan toimeen ajaudutaan. Ehkä näin on, tai sitten ei. Siivoilin laatikoita, ja mitä löytyikään! Kesä 1995, ensimmäisen projektini projektipäiväkirja printattuna. Tämän jälkeen en olekaan projektipäiväkirjaa pitänyt – vaikka syytä olisi. Voi sitä nostalgiaa, kun lueskelin 11 sivuista viikkotasolla antaumuksella ja rehellisesti kirjoitettua päiväkirjaa.
Seuraavassa otteita NCS/MSG:n koulutuksen
palautejärjestelmän kehittäminen -projektista. Pahoittelen lyhenteiden käyttöä,
niiltä oli vaikea välttyä (hyvin yleistä ”Nokia kieltä”). Kokosin otteita
päiväkirjasta sensuroimatta mutta tiivistäen. Henkilöiden nimiä olen joko
poistanut, muuttanut tai käyttänyt luvan kanssa. Huomattavaa, että tämä oli
ensimmäinen projektini ja kyseessä oli kesätyö. Hyvät naurut sain tätä
lukiessani (huomatkaa mm. ”varovainen” aloitus ja kouluttajien pyydystäminen),
niin paatoksella vedin ekan projektini. Aikaa tästä on 26 vuotta 😊
Kesäkuu 1995 vko 22
Työni alkoi 1.6.95 torstaina. Päivä kului valtavaa
perehdyttämismappi pinoa lukiessa. Perjantaina ”yritin” jo aloitella
työtehtävääni tutustumalla esimieheni jättämään materiaaliin ja valtavaan
palautelomakemappiin. Varovaisesti aloitin tekemään nykytilan kuvausta, jotta
koulutusosaston toiminta kokonaisuudessaan selkenisi pikkuhiljaa. Aamupäivällä
oli klo 10.00 HVT36:ssa VAX1 luento, joten pääsin heti verestämään vanhoja
(vuodelta 1991) Vaxin taitojani.
Vko 23
Viikko alkoi aurinkoisessa merkeissä Techran
(koulutusosaston henkilöstöä) ryhmän viettäessä päivän Kangasalla
koulutusasioiden merkeissä tarjoten hyvän tilaisuuden tutustua Nokian
koulutusosaston henkilöstöön.
Keskiviikkona sain tehtäväksi tehdä jälkikäteen suoritettavan
arviointikyselyn Ohlo-koulutuksesta, joka oli 3 päivän koulutus
suunnittelijoille. Saamieni pohjatietojen perusteella suunnittelin
palautelomaketta. Torstai kuluikin lomakkeen parissa ja ohlo-kouluttajia
pyydystettäessä, sillä lomake oli saatava pian valmiiksi ja lähetettyä
vastaajille. Aloittelin myös benchmarkkausta eri tahojen
kanssa asentamalla Odin-yhtiön tekemän palautteen analysointiin
tarkoitetun ohjelman koneelleni tutustumista varten.
Perjantaina pohdimme palaverissa Riitan ja Annukan kanssa
eri mahdollisuuksia pyytää palautetta, järjestelmän tavoitteita,
lomakesuunnittelua ja jälkikäteen suoritettavaa arviointia. Kävimme läpi myös
nykytilaa, jonka olin jo ehtinyt kartoittamaan. Lopuksi sovimme
jatkotoimenpiteistä ja määrittelimme tarkemmin tehtäviäni ja tavoitetta.
Vko 24
Soitin Jyväskylään Odin-yhtiöön. Ohjelmasta oli tulossa
Windows-versio, jolloin käyttis on huomattavasti parempi verrattuna
dos-versioon. Sain myös listaa
tyytyväisistä käyttäjistä, joista yksi oli VHKK (Valtionhallinnon
kehittämiskeskus). VHKK:lla oli käyty esittelemässä myös toista
Access-tietokantaohjelmistolla tehtyä palautejärjestelmää. Ohjelmisto oli
suunniteltu sairaalamaailmaan, jossa potilaat antavat suoraan tietokoneelle
palautetta. VHKK:lla on tarkoitus verrata Access-sovellusta ja Odin-ohjelmaa ja
katsoa kumpi soveltuu heidän tarkoitukseensa. VHKK:lla oltiin erityisesti
kiinnostuneita NTC:n palautejärjestelmän kehittämisestä, sillä heillä oli
vastaava suunnitteluprojekti meneillään, joten ehdottivat yhteistyötä.
Tiistaina lomake oli lopulta valmis ja laitoin sen 112
henkilölle jakeluun. Keskiviikkona kokosin jo muutamia kyselyyn tulleita
vastauksia. Aloitin samalla ”uhkakirjeiden” lähettämisen, sillä kyseessä oli
ensimmäinen jälkikäteen tehtävä kysely, joten vastauksista olisi todella suuri
apu. Olen tehnyt ajan salliessa palautelomakkeeseen liittyvää tutkimustyötä.
Soitin mm. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitokselle, Riitta H:lle,
joka on perehtynyt syvällisemmin palautteen antoon. H painotti palautetta, jota
ei kerätä välittömästi koulutuksen jälkeen (koulutettaville on jätettävä aikaa
sisäistää opittua).
Olen käynyt läpi Nokian yksiköitä saadakseni kuvaa millaista
palautetta missäkin kerätään. Sain koekäyttöön SWP:ssä Accessilla luodun palautelomakkeen.
Aloitin tekemään projektin aikataulua Excelillä (voi onnetonta!). Kyllähän se
onnistui, mutta ei ole hääppöinen. Sitten kuulin, että olisi kyllä ollut
projektien seurantaan ja aikataulujen tekemiseen oma ohjelma, MS-Project. Mika
tuli asentamaan minulla Wordin suomenkielisen oikoluvun ja Accessin yms.
mukavaa ja työtä helpottavaa. Huom. Olikohan tämä samainen Mika, josta sittemmin
tuli aviomieheni 😊 Tuolloin Hatanpäällä
IM:ssä oli pari Mika nimistä.
Perjantai kului jälkikyselyn analysointiin, vastauksia oli
tullut jo kivasti, kaikkineen 90! Kysely oli 2-sivuinen ja sisälsi vain
sanallisia kysymyksiä, joten analysointi oli sen veroista. Ylitöiksi on mennyt
(3,5 h).
Vko 25
Maanantaina lähdimme porukalla UPS:iin Tervetuloa NTC:lle
tilaisuuteen. Sieltä kiidin vauhdilla Riitan kanssa Munkkiniemeen VHKK:lle
palaveriin. Torstaina esittelin OHLO-kouluttajien palaverissa Hotelli
Ilveksessä kyselyn tuloksia ja kävimme ne kohta kohdalta läpi
korjausehdotuksineen. Edistystä!
Vko 26
Olen jatkanut yhteydenpitoa muihin yksiköihin (CS, MSG, SWP
jne.). Perjantaina laitoin kouluttajille kyselyn arvosteluasteikosta. Enemmistö
oli 1–5 asteikon kannalla. Joukossa oli poikkeuksiakin; 1–6 (seuraava valinta)
ja naamataulut tuntuivat myös varteenotettavilta vaihtoehdoilta. Itse olen painottunut
1–6 asteikon kannalle, sillä en haluaisin ”en tiedä -vaihtoehtoa” mukaan.
Vko 27
Aloitin palautelomakkeiden suunnittelua. Olen saanut
kartoitettua kouluttajilta mitä he haluavat palautteelta. Perjantaina olin
Mäkkylässä SWP:n vieraana. Sari ja Jari esittelivät Access-sovellusta, jota
olivat melkoisesti parannelleet. Samalla piipahdin UPS:ssa, jossa esiteltiin Lotus
Notesille tehtyjä koulutussivuja.
Vko 28
Hiljainen viikko ja paljon yksinäistä puurtamista. Tiedän,
että Valmetilla on Rautpohjassa jonkinlainen palautejärjestelmä koulutusta
varten tehty Lotus Notesilla. Kunhan vain saisi jonkun henkilön kiinni, joka
tietäisi asiasta.
Vko 29
Kesäloma-aika, todella hiljaista. Pitää keksiä tekemistä.
Aloin suunnitella tietoiskuihin omaa palautelomaketta, sillä huomasin, että ne
eroavat ratkaisevasti muista kursseista mm. pituudeltaan (1–2 h). Laitoin kyselyä
tietoiskuja pitäville mitä he toivovat palautteelta. Luennoitsijoita on laskujeni
mukaan 16. Olen kirjoitellut koko ajan lähdemateriaalista yhteenvetoa.
Materiaalia on kertynyt valtava määrä, joten on helpompi saada arvioinnista ja
kaikesta siihen liittyvästä kokonaiskuva selvemmin, kun on tehtynä jonkinlainen
yhteenveto. Samalla on helpompi perustella tekemiäni palautelomakkeita, sillä
jokaiseen kysymykseen löytyy selvät perustelut.
Vko 30
Tiistaina testasin tietoiskun palautelomaketta. Osallistujia
paikalla yhdeksän (+ minä). Analysoin välittömästi lomakkeet Excelillä. Mitään
yllättävää ei tullut; osallistujat eivät jaksa/viitsi/halua oikein täyttää lomakkeita,
kun kyseessä on ”vain” tunnin mittainen tietoisku.
Palaveri Valimossa.
Lomakkeet alkavat jo olla melko loppusuoralla, enää tuntuu olevan vain pientä
hienosäätöä. Olen oppinut, että koskaan en saa valmiiksi lomaketta, joka
tyydyttäisi kaikkia! Topin kanssa selvitettiin onnistuneeko palauteen
siirtäminen WWW-sivulle siten, että koulutettavat täyttävät arvioinnin omalta
paikaltaan ja tulokset menevät suoraan jonnekin tietokantaan, josta ne on
helppo analysoida. VHKK:n yhteistyö palaveri Munkkiniemessä.
Vko 32
Maanantaina käänsin
englanniksi tietoiskun palautelomakkeen ja kurssiarviointilomakkeen. Mary
tarkisti vielä käännökset. Tiistaina aloitin kirjoitella loppuraporttia.
Perjantaina oli
BSSOM-kurssi oululaisille. Mukaan osui yksi englanninkielinen, joten tuli
testattua enkunkielinen versio. Lomake tuntuu toimivalta, sillä sanallisia
kysymyksiä ei ole montaa. Kurssilaiset olivat vastanneet ihan kivasti, jopa
niin kivasti, että keskeytin homman vasta noin 20.00 illalla. Vastauksia oli
tullut 11, ja osallistujia oli 12. Valmetilta löytyi vihdoin kontakti. Palautelomake
oli vasta kehittelyvaiheessa, toteutus Lotus Notesilla.
Vko 33
Tuukka auttoi alkuun Excelillä tehtävän palautelomakkeen
analysointiin tarkoitetun pohjalomakkeen painikenappien tekemisessä. Kävin läpi
BSS trainingin palautelomakkeet. Aikaa on mennyt Excel pohjaa tehdessä ja
analysoidessa palautteita.
Vko 34
Loppuraportin kirjoittamista. Samoin työni oheistuotoksena tekemä
tiivistelmä käyttämästäni oheismateriaalista oli saatava kuntoon. Kävin välillä
Wolfissa jumpassa ja tulin takaisin tekemään loppuraportista uuden, korjaillun
version ja jätin muiden pöydälle (2 h 34 min). Tiistaina oli loppupalaveri.
Jakamani materiaali oli luettu ja kävimme läpi hieman jatkosuunnitelmia ja
kertailtiin, miten projekti oli onnistunut. Kaikki, kesälomista huolimatta, oli
ilmeisesti onnistunut yli odotusten. Lomakkeet tulee yleiseen käyttöön
tarvikevarastoihin.
Seniorin kommentit muistelmiin ”Niin hightekkiä oltiin, että oksat pois😊 Tuo palautelomake oli itseasiassa hyvinkin pitkään käytössä ja niitä kopioitiin aina tarvikevarastoon saataville. ”
Kiitokset
kaikille ”projektiin” osallistuneille, seniorilleni Annukka Vaaralle, Riitta Vänskälle, Kirstille, Markulle, Topille, Marylle, Tuukalle, Niinalle, Jarille ja kaikille muille mukaan lukien VHKK:n ja
Valmetin edustajat!